Doorgaande lijn voor kinderen van 0-6 jaar
Op Florent werken we dagelijks aan ons brede aanbod en de doorgaande lijn die zorgt voor een vloeiende overgang van opvang naar onderwijs. Een mooi voorbeeld is het aanbod voor het jonge kind. Vanuit dezelfde kernwaarden werken we aan een afgestemd ontwikkelingsaanbod en brengen kinderen in verbinding door op momenten met elkaar te spelen en werken.
Werken met plannen
Ieder kind leert op zijn of haar eigen tempo en manier. Leer- en werkvormen kunnen verschillen. Daarom werken we met groepsplannen binnen de stroom van Aventurijn en met unitplannen binnen de stroom Klimboom. We gaan uit van de mogelijkheden van de kinderen en organiseren passend aanbod. We geven korte en basisinstructies en ook verlengde instructies in een klein groepje. Zo kan elk kind zich ontwikkelen binnen zijn of haar eigen mogelijkheden. Ook leren kinderen zelfstandig werken, omgaan met uitgestelde aandacht, werken met een instructiegroep, takenbord, samenwerken en werken aan dag- en weektaken.
Eigenaarschap
Door structuur en een goede voorbereide omgeving oefenen de kinderen steeds een stapje zelfstandiger te worden. Kinderen hebben namelijk ook zelf een verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. We noemen dit eigenaarschap. Binnen doelentijd werken we hieraan speerpunten voor de komende jaren. Bij de jongste kinderen starten we met het stimuleren van zelfsturing.
Taalklas
In ons kindcentrum zit één van de drie taalklassen van de Gemeente Maashorst. In onze taalklas bieden we 20 kinderen specifiek Nederlands onderwijs. Dit voor nieuwkomers die recent geïmmigreerd zijn, kinderen die minder dan een jaar in Nederland zijn en de taal onvoldoende beheersen en kinderen die nog geen Nederlands onderwijs hebben genoten. Dit wordt in een 40 weken aanbod gedaan, waarna het kind door kan stromen naar de reguliere basisschool voor thuisnabij onderwijs.