Aanbod volgt het leven

Onze visie op ontwikkeling 

Floreren van klein naar groot. 
Ieder tot ontwikkeling brengen, jezelf en de ander laten groeien en bloeien. We zoomen uit en geven betekenis aan de wereld van onszelf en dat van de ander. 

Florent stimuleert kinderen zich optimaal te ontwikkelen, altijd en overal. Vanuit kracht in ieder kind, kracht in iedere professional en kracht in verbinding met de omgeving, werken we aan geluk, jezelf zijn en leren voor het leven. We stimuleren de kinderen tot uitblinken, door elk kind de mogelijkheid te bieden om zijn of haar eigen talent te ontdekken en te ontwikkelen.

We moedigen kinderen aan om nieuwsgierig en leergierig te zijn, we laten ze zelf ontdekken. Hierin begeleiden en ondersteunen we. We motiveren en enthousiasmeren. We hebben hoge verwachtingen. Voor iedereen is er bewegingsvrijheid.
Je thuis voelen en leren
Kinderen leren in ons kindcentrum heel veel met en van elkaar. Voorwaarde is wel dat kinderen zich thuis voelen en zich veilig voelen. We zorgen voor rust en creeren vertrouwen.  

We hebben een fijne sfeer en duidelijke afspraken. Dat voelt veilig en vertrouwd. We leren kinderen hoe je goed kunt samenwerken, verantwoordelijkheid draagt, dat je rekening houdt met elkaar en respect hebt voor elkaar. Zo helpen we kinderen bij het ontwikkelen van hun zelfstandigheid.

Lees hieronder verder!

Ontmoeten

Kinderen van alle leeftijden ontmoeten elkaar in ons kindcentrum. De pleinen binnen en buiten zijn speciaal ingericht als ontmoetingsplek om samen te spelen of te werken. In het kindcentrum zoeken we naar mogelijkheden om wekelijks, dagelijks bij buitenspel of met grotere thema's leerjaar- en onderwijsstroom overstijgend kunnen samenwerken en spelen. 

Samenwerking opvang en onderwijs

Bij Kindcentrum Florent werken alle professionals samen zodat kinderen van 0-13 jaar op een fijne en vertrouwde manier kunnen spelen, leren en ontwikkelen. Collega’s van opvang en van onderwijs zijn samen één team en werken gezamenlijk aan één plan voor het kind. 
Breed onderwijsaanbod 
Vanuit de opvang werken we aan een doorgaande lijn richting de twee onderwijsstromen die op diverse vlakken samenwerken- en spelen. We ontwikkelen een passend en breed aanbod en onderzoeken hoe we onze gezamenlijke expertise daarvoor kunnen inzetten.

Twee onderwijsstromen

Op de stroom van de Aventurijn hebben we het leerstof-jaarklassensysteem. Kinderen zitten in een vaste groep met een vaste onderwijsprofessional. Kinderen krijgen klassikaal de leerstof aangeboden. We differentiëren binnen de groep passend bij de behoefte van het kind.  Met de groep leeftijdsgenoten leren we van en met elkaar. Dit stimuleren we o.a. door de inzet van coöperatieve werkvormen en streven we naar eigenaarschap binnen het eigen leerproces door o.a. te werken met persoonlijke leerdoelen. 

Op de stroom van de Klimboom werken we met het unitonderwijs. Kinderen werken met een vast unitteam van onderwijsprofessionals. Kinderen krijgen per vakgebied leerjaar-doorbrekend passend aanbod. 
Kinderen zitten in een vaste basisgroep en werken, spelen en leren in kleinere instructiegroepen. Zo organiseren we in kleine groepen het passend aanbod vanuit de onderwijsbehoefte en persoonlijke leerdoelen van het individuele kind. Er zijn meerdere ogen, handen en professionals betrokken bij ieder kind.

 

Doorgaande lijn voor kinderen van 0-6 jaar

Op Florent werken we dagelijks aan ons brede aanbod en de doorgaande lijn die zorgt voor een vloeiende overgang van opvang naar onderwijs. Een mooi voorbeeld is het aanbod voor het jonge kind. Vanuit dezelfde kernwaarden werken we aan een afgestemd ontwikkelingsaanbod en brengen kinderen in verbinding door op momenten met elkaar te spelen en werken.  

Werken met plannen

Ieder kind leert op zijn of haar eigen tempo en manier. Leer- en werkvormen kunnen verschillen. Daarom werken we met groepsplannen binnen de stroom van Aventurijn en met unitplannen binnen de stroom Klimboom. We gaan uit van de mogelijkheden van de kinderen en organiseren passend aanbod. We geven korte en basisinstructies en ook verlengde instructies in een klein groepje. Zo kan elk kind zich ontwikkelen binnen zijn of haar eigen mogelijkheden. Ook leren kinderen zelfstandig werken, omgaan met uitgestelde aandacht, werken met een instructiegroep, takenbord, samenwerken en werken aan dag- en weektaken.

Eigenaarschap

Door structuur en een goede voorbereide omgeving oefenen de kinderen steeds een stapje zelfstandiger te worden. Kinderen hebben namelijk ook zelf een verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. We noemen dit eigenaarschap. Binnen doelentijd werken we hieraan speerpunten voor de komende jaren. Bij de jongste kinderen starten we met het stimuleren van zelfsturing.

Taalklas 

In ons kindcentrum zit één van de drie taalklassen van de Gemeente Maashorst. In onze taalklas bieden we 20 kinderen specifiek Nederlands onderwijs. Dit voor nieuwkomers die recent geïmmigreerd zijn, kinderen die minder dan een jaar in Nederland zijn en de taal onvoldoende beheersen en kinderen die nog geen Nederlands onderwijs hebben genoten. Dit wordt in een 40 weken aanbod gedaan, waarna het kind door kan stromen naar de reguliere basisschool voor thuisnabij onderwijs.